SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.55 issue1Hengelo is Afrika: de Afrikaanse literatuur in Nederland in 2009 author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

    Related links

    • On index processCited by Google
    • On index processSimilars in Google

    Share


    Tydskrif vir Geesteswetenskappe

    On-line version ISSN 2224-7912Print version ISSN 0041-4751

    Tydskr. geesteswet. vol.55 n.1 Pretoria Mar. 2015

    https://doi.org/10.17159/2224-7912/2015/V55N1A10 

    AKTUEEL

     

    Afrikaans in 'n Meertalige Konteks Uitdagings vir HO

     

     

    Leon de Stadler

    Direkteur, US Taalsentrum. E-pos: lgds@sun.ac.za

     

     

    Die status van my voorlegging ...

     

    'N BELANGRIKE UITGANGSPUNT ...

    Taalbeleid en taalbeplanning gaan in die eerste plek oor die belange van mense en nie oor tale nie

     

    TER ONDERSTEUNING ...

    "One critical limitation of the field is our tendency to what I call linguicentrism, a term I coin to mean 'language-centered' ...

    (however) language policy exists within a complex set of social, political, economic, religious, demographic, educational and cultural factors that make up the full ecology of human life."

    (Bernard Spolsky in Language Policy, 2004: ix)

    "(the fact that) languages are not only objective, socially neutral instruments for conveying meaning, but are linked up with the identities of social or ethnic groups, has consequences for the social evaluation of, and the attitudes towards languages" (René Appel & Peter Muysken, in Ihemere, 2006)

     

    DIE BELANGRIKHEID VAN MT VIR HO

    Die nasionale transformasie-imperatief en die verantwoordelikheid van HO

    Om 'n pluralistiese samelewing te skep wat in alle opsigte suksesvol sal wees

    MT 'n essensiële element hiervan (kyk bv talle verwysings in NOP)

    Die belangrikheid van HO om die taal-markplein te definieer

     

    DIE BELANGRIKHEID VAN MT VIR HO

    Die rol van MT as instrument van kulturele en opvoedkundige verryking, ook in HO

    Moedertaalonderrig; verrykte leerervarings deur modelle soos CLIL; belang van MT vir die oordrag van kennis

    Die belang van ondersteuningstrukture en dienste

    Die huidige nasionale konteks?

     

    DIE US SE INSTITUSIONELE VOORNEME EN STRATEGIE

    Visie

    Die Universiteit Stellenbosch as inklusief, innoverend en toekomsgerig: 'n plek van ontdekking en uitnemendheid waar sowel personeel as studente denkleiers is wat tot diens van alle belanghebbendes kennis bevorder.

     

    HOE RAAK DIT DIE TAALBEPLANNING AAN DIE US?

    Die US se verbintenis tot 'n meertalige benadering

    Belangrik dat voorgraadse aanbod in sowel Afrikaans en in Engels uitgebrei word

    Verskillende taalgebruikskonfigurasies

    Parallelmediumonderrig

    Opvoedkundige tolking

    Dubbelmediumonderrig

    Enkelmediumonderrig, maar in beperkte gevalle

    Voor- en nadele van die konfigurasies - daarom?

    Bevorderingsplan vir Afrikaans

    Bevorderingsplan vir isiXhosa

     

    TAALSENTRUMDIENSTE

    Taalbeplanning

    Akademiese geletterdheid

    Taalverwerwing

    Professionele kommunikasie

    Skryf- en leesvaardigheidsontwikkeling

    Taaldienste, opvoedkundige tolking ingesluit

    Bevorderingsplanne Afrikaans en isiXhosa

    Taaltoetsing

    Navorsing

    Posisie van Afrikaans aan die US, volgens 2013-jaarverslag ...

     

     

     

    Tabel 6

     

    BESONDERE AKSIES TEN BEHOEWE VAN AFRIKAANS

    Gebruik van Afrikaans in alle fasette van die Universiteit se werksaamhede

    Kursusse vir eie en internasionale studente

    Taalsteun, ook tot voordeel van Afrikaanssprekende studente

    Besondere projekte deur die Taalsentrum, Dept Afr en Ndl, ens

    Woordfees

    ...

     

    PROBLEME, UITDAGINGS EN OPLOSSINGS

    Nasionale beleid vs nasionale werklikheid

    Beleidsvorming, -implementering, -bestuur

    Houdings, onder ons universiteitsmense, maar ook in ons verskillende taalgemeenskappe

    Bestuur en ondersteuning

    Institusionele vs individuele meertaligheid - dikwels 'n ongemaklike spanning

    Bemarking van meertaligheid

    Voorbeeld:

     

     

    Voorbeeld:

     

     

    'N SLOTPERSPEKTIEF

    Afrikaans in Suid-Afrika?

    Afrikaans en die Afrikaanse taalgemeenskap?

    Afrikaans in die onderwys?

    Afrikaans in HO?

    Afrikaans by die US?

    Afrikaans binne meertalige konteks?

    Neville Alexander in 'n gedenklesing vir DCS Oosthuizen in 2001, Rhodes Universiteit)

    "that the educational institutions ... should be singled out as the decisive agencies in shaping the linguistic markets ..."

    En verder ...

    "Crucial to the understanding of how this market subjugates the speakers of language varieties other than the legitimate one(s) is the process by which speakers exercise self-censorship, a fact which arises from their completely rational assessment of what counts in the market concerned. It is this complicity in their own subjugation which is the greatest obstacle to any attempt to change conditions ruling on any linguistic market ... 'the decolonisation of the mind'"